Παρασκευή 6 Μαΐου 2005

KRAFTWERK (Μέρος 5ο)

by lkrory21
KRAFTWERK (Μέρος 5ο)
Η ευρύτερη οπτική των Κraftwerk πέρα από τη μουσική τους ,οι αισθητικές τους αναφορές, η ιδεολογική τους τοποθέτηση.

Όπως είδαμε πιο πάνω, τα δύο πρώτα αlbums των Kraftwerk δεν έχουν κάποιο συγκεκριμένο concept, μια ιδιαίτερη αισθητική προσέγγιση. Χρειάστηκε οπωσδήποτε κάποιος χρόνος για να κατασταλάξουν στην ξεχωριστή φυσιογνωμία που απέκτησαν από το Radioactivity και έπειτα, κατά τη γνώμη μας.
΄Ενας από τους πρώτους ανθρώπους που επηρέασε αισθητικά τους Kraftwerk ήταν ο Emil Schult, που εκτός από μουσικός ήταν και εικαστικός καλλιτέχνης. Αυτός τους προέτρεψε να αποκτήσουν image, μια ιδιαίτερη εικόνα που στην αρχή έλειπε από το γκρούπ. Σ ΄αυτόν οφείλεται και η ρετρό στροφή των Kraftwerk στην αισθητική της δεκαετίας του 30, που γίνεται σαφής ήδη από το εξώφυλλο του Radioactivity που απεικονίζει ένα κλασικό γερμανικό ραδιόφωνο της δεκαετίας του 30. Παρόμοιες είναι οι προσλαμβάνουσες τους και στον επόμενο δίσκο τους, το Trance–Europe Express . Το videoclip του τραγουδιού μεταφέρει τους Kraftwerk σ’ ένα τρένο της δεκαετίας αυτής, ενώ σ’ ένα άλλο videoclip χρησιμοποιούν αποσπάσματα από το κλασικό αριστούργημα του γερμανικού εξπρεσιονισμού Metropolis του Φριτς Λανγκ, που αναφέρεται σ’ ένα εφιαλτικό μέλλον όπου οι άνθρωποι είναι σκλάβοι των μηχανών. Η δεκαετία του 30 κίνησε το ενδιαφέρον των Kraftwerk γιατί, ειδικά στη Γερμανία, είχε τουλάχιστον αισθητικά, ενσωματώσει κάποια στοιχεία της τεχνολογίας του μέλλοντος και οι άνθρωποι ουτοπικά ανέμεναν μια νέα κοινωνία, μια ψευδαίσθηση που κατέστρεψε βίαια ο ναζισμός,
Η μείξη αυτή ρετρό και φουτουριστικών στοιχείων συνεχίστηκε και στο επόμενο LP τους, που όπως είπαμε και πιο πάνω είναι από τα σημαντικότερα concept albums που έγιναν ποτέ. Το Man machine είναι καταρχήν πολύ έντονα επηρεασμένο απ΄ τον ρωσικό κονστρουκτιβισμό της μετεπαναστατικής Ρωσίας. Το εξώφυλλο του δίσκου αντανακλά εμφανώς την επιρροή αυτή ενώ το οπισθόφυλλο είναι αντίγραφο ενός σημαντικού Ρώσου κονστρουκτιβιστή καλλιτέχνη του El.Lissinsky.
Οι Kraftwerk αυτή την περίοδο, όπως φαίνεται και από τον τίτλο του LP (ο γερμανικός τίτλος ΄΄ Die Mensch Machine" ,που θα μπορούσε να μεταφραστεί και ως human machine είναι ενδεικτικότερος της νοηματοδότησης του ) αποκρυσταλλώνουν τις ιδέες τους για τη σχέση ανθρώπου μηχανής καθώς και για τον άνθρωπο ως μέρος μιας μηχανής . Η λέξη robot εξάλλου (που προέρχεται από την τσεχική γλώσσα )παραπέμπει στην ρωσική λέξη rabotnik που σημαίνει εργατικός.
Οι Kraftwerk με το man machine μας παραπέμπουν λοιπόν στη ρωσική μετεπαναστατική περίοδο που μιλούσε για τον άνθρωπο ως εξάρτημα μιας μηχανής καθώς και για τον mass human.Ταυτόχρονα, είναι και μια ματιά προς το μέλλον που οι Kraftwerk βλέπουν, όχι μόνο τη συνύπαρξη, αλλά την άρρηκτη σύνδεση ανθρώπου μηχανής. Οι κονστρουκτιβιστές [αλλά και φουτουριστικές και κυβιστικές] επιδράσεις διακρίνονται και στη μουσική που διακρίνεται που διακρίνεται για τον μινιμαλισμό, τη γραμμικότητά της και την οικονομία δυνάμεων. Επίσης, στην περίοδο αυτή ανάγεται και ο τίτλος Musik Arbeiter [εργάτης της μουσικής] που αποδίδουν οι Kraftwerk στον εαυτό τους, θεωρώντας ότι δεν κάνουν τίποτε παραπάνω από το να υπηρετούν, σε συνεργασία με την τεχνολογία τη μουσική.
Με την έλευση της δεκαετίας του ’80 ο καλλιτεχνικός προσανατολισμός των Κraftwerk διαφοροποιήθηκε ελαφρώς. Οι αισθητικές τους επιρροές δεν είναι τόσο εμφανείς και δεν ανάγονται σε παλαιότερες δεκαετίες. Η προσέγγιση τους θα μπορούσε να οριστεί σαν ένας υψηλής τεχνολογίας μινιμαλισμός, όπως φαίνεται τόσο στο Computer world του 1981, όσο και στην περιοδεία και τα video clips που ακολούθησαν. Προαναγγέλλουν την κυριαρχία των υπολογιστών και της υψηλής τεχνολογίας στην παγκόσμια κοινωνία σε μια εποχή που ακόμη οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές δεν είχαν γνωρίσει τη σημερινή τους διάδοση.
Οι Kraftwerk δεν έχουν αποσαφηνίσει ποια ακριβώς πολιτική τοποθέτηση βρίσκεται πιο κοντά στις ιδέες τους. ΄Εχουν κατηγορηθεί για φασιστικές αναφορές στο Man Machine κατηγορία όμως που κατά τη γνώμη μας, σύμφωνα και με την ανάλυση που κάναμε πιο πάνω, δεν ευσταθεί. Σίγουρα δεν υπήρξαν ποτέ ενταγμένοι σε κάποιο πολιτικό κόμμα και έχουν μιλήσει υπέρ μιας αναρχικής κοινωνίας η οποία όμως θα ήταν πολύ αυστηρά δομημένη όπως η μουσική τους, άρα προφανώς οι Kraftwerk δεν είναι αναρχικοί όπως πολλοί πιστεύουν. Επίσης, ενώ οι Kraftwerk παρουσιάζονται σαν υπέρμαχοι της συνεργασίας ανθρώπου μηχανής [μέχρι και σε επίπεδο σύζευξης του ανθρώπινου και του μηχανικού παράγοντα] και της ανάπτυξης της τεχνολογίας, παρουσιάζονται σαφώς τόσο με τα κομμάτια τους όσο και με τις πράξεις [συμμετοχή σ’ ένα event της Greenpeace ] κατά της χρήσης της πυρηνικής ενέργειας για οποιοδήποτε σκοπό. Ακόμη αξίζει να αναφέρουμε ότι στα πλαίσια του αυτοχαρακτηρισμού τους ως Musik Arbeiter αποφεύγουν συνειδητά τις συνεντεύξεις και τις εμφανίσεις στα Μ.Μ.Ε. Βέβαια είναι καλό να είμαστε και λίγο καχύποπτοι αφού η μυστικοπάθεια των Kraftwerk [κατά βάση του Hutter και του Schneider] ίσως να μην είναι τίποτε άλλο παρά μια επικοινωνιακή στρατηγική για να διατηρήσουν το μύθο τους.
(Συνεχίζεται....)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου