Αν όχι, τότε ακολουθήστε το link να το διαβάσετε και επιστρέψτε εδώ για τα ...περαιτέρω!
Ενας ιδιοτυπος πόλεμος ξεκίνησε μεταξύ των δύο κυριώτερων εταιρειών μετάκλησης ονομάτων Astra (του Ν.Τριανταφυλλίδη) και της love-to-hate Didi Music με αφορμή βέβαια την σύμπτωση της 13ης Ιουλίου όπου στον Λυκαβηττό εμφανίζεται η Patti Smith ενώ στα πλαίσια του G.Fest (ή αλλιώς Gagarin On The Beach!!!) στο γήπεδο Beach Volley, οι White Stripes (και άλλα ονόματα που δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα.) Τα σημάδια βέβαια υπήρχαν βλ. Six By Seven vs Radio 4, Lali Puna Vs The Raveonettes και Morcheeba vs Archive(...Λονδίνο γίναμε!). Οι δε απαντήσεις των εταιρείων στο προαναφερθέν άρθρο αφήνουν αρκετές αιχμές ένθεν και ένθεν. Η Astra μιλάει για "ιδρώτα, τη σκόνη και τη λάσπη, σε λόφους, λαγκάδια και χωράφια" υπονοώντας τόσο την Μαλακάσα(Terra Vibe) όσο και χώρους πρoηγούμενων Rockwave και συναυλιών(βλ. το ανεκδίηγητο οικόπεδο με τα ορυκτέλαια στο περιβόητο Shockwave!). H Didi Music ανταπαντά με αιχμές για "σκόρπιες συναυλίες σε ένα χώρο που απολύτως κανείς δεν έχει καταλάβει ποιος ακριβώς είναι, με ένα «Festival» που δεν υπάρχει μέχρι να γίνει, με ένα line up που δεν έχει ανακοινωθεί". Το αστείο της υπόθεσης είναι και οι δύο έχουν εν μέρει δίκιο! Όντως το φιλοθεάμον κοινό έχει "ταλαιπωρηθεί" από τις εκαστοτε επιλογές της Didi Music τόσο σε επίπεδο χώρων όσο και ονομάτων (πόσες φορές θα δούμε ακόμα τον MOBY? Έλεος!) ενώ το G.Fest της Astra/Gagarin με συναυλίες σπαρμένες σε ενα χρονικό άνοιγμα 30-40 ημερών δεν μπορεί καν να χαρακτηριστεί festival. Όσο δε την "σύμπτωση" της 13ης Ιουλίου, οι δύο εταιρείες δεν δείχνουν να κάνουν πίσω και με τη Didi Music να μιλά έως και για "αθέμιτο ανταγωνισμό".
Τα ερωτήματα πολλά... Αντέχει η ομολογουμένως μικρή ελληνική αγορά μια τέτοια κατάσταση και έναν τέτοιου είδους ανταγωνισμό; Κατα τη γνώμη μας, αυτός ο ανταγωνισμος δεν προκειται να οδηγήσει πουθενά. Καταρχήν μια συναυλία ως οικονομικό προϊον έχει ανελαστική ζήτηση. Ένας πορωμένος fan των Megadeth πχ θα πήγαινε στην συναυλία τους είτε γινόταν στο... Διδυμοτειχο είτε είχε 60 ευρώ εισιτήριο ή ακόμα και αν συνέβαιναν και τα δύο! Απ' την άλλη όμως ενας αδιαφορος θεατής δεν θα πήγαινε ακόμα και αν γινόταν στη δίπλα αυλή με 5 ευρώ όση διαφήμιση και να γινόταν. Ότι και να γινει απο πλευράς διαφήμισης ή οποιασδήποτε προβολης το πλήθος του κοινού για μια δεδομένη συναυλία σε μια δεδομένη στιγμή έχει μια "οροφη" που δεν μπορεί να ξεπεραστεί.
Στην υποθετική περίπτωση που μια σημαντική πληθυσμιακά ομαδα θεατών πρέπει να διαλέξει μεταξύ δύο γκρουπς, θα διάλεγε είτε το πιο αγαπημένο είτε το συγκρότημα που ΔΕΝ έχει δει ή τη συναυλία που "προσφέρει" περισσότερα (πχ support). Αν όλες αυτές οι παράμετροι συμπίπτουν σε μεγάλο βαθμό (απιθανο αλλά ας πούμε ότι συμβαίνει) τότε ρόλο στην επιλογή θα παίξει η ...τιμή. Σε κάθε περίπτωση όμως και οι δύο συναυλίες θα έχουν λιγότερο κόσμο (και άρα λιγότερα κέρδη) από όσο θα είχαν αν γινόντουσαν σε διαφορετικές ημερομηνίες.Ειδικά στην Αθήνα (και κατ' επέκταση στη Θεσ/νίκη ή αλλού) όπου το "rock" (με την πολυ ευρεία έννοια του όρου) κοινό είναι περιορισμένο, μια περιορισμένη προσέλευση μπορεί και να ισοδυναμεί με οικονομική καταστροφή.
Ας μην ξεχνάμε ότι η Αθήνα (αν και έχει κάνει τεραστια βήματα) δεν είναι ...Λονδίνο ούτε Βερολίνο. Ούτε σε μέγεθος μουσικόφιλου κοινού αλλά και το κυριότερο ούτε σε νοοτροπία. Ο κόσμος στην Ελλάδα έχει μια παιδικού τύπου "fan" νοοτρόπια, δεν βλέπει τη συναυλία ως έναν άλλο τρόπο (και τον καλύτερο κατα τη γνώμη μας) διασκέδασης.
Το επίπεδο πωλήσεων δίσκων είναι πολύ μικρό και η "ελληναδικη" λαίλαπα από το 1993/1994 έχει έρθει για να μείνει. Τα περισσότερα ξένα γκρουπ πουλάνε εδώ σε αστεία νούμερα σε σχέση ακόμα και με χώρες με τον μισό πληθυσμό.
Η Ελλάδα ως τόπος διοργάνωσης συναυλιών εχει ιδιατεροτητες καθώς απέχει σημαντικά από το κέντρο της Ευρώπης και δεν συνορεύει παρά μονο με Βαλκανικές χώρες (και την ...Τουρκία βεβαίως βεβαίως) ανεβάζοντας σημαντικά το κόστος μετακινησεων και μετακλησεων.
Επίσης η οικονομική κατάσταση αλλά και το επίπεδο μισθών είναι σαφώς (βλ. Eurostat)σε χειρότερη μοίρα από τις ευρωπαϊκές χώρες σε σημείο που ακόμα και ακριβότερη να είναι σε ονομαστική τιμή πχ στο Βέλγιο μια συναυλία, αναλογικά είναι φθηνότερη. Και ας μην ξεχνάμε και "ατοπήματα" όπως η συναυλία των Thievery Corporation πριν χρόνια με τους ...τσίγκους να "βροντάνε" (εκεί πίσω από το Ιδρυμα Μείζονος Ελληνισμού) με 8.000 δρχ εισιτήριο όταν τον ίδιο καιρό παίξανε στο Παρίσι με ...4.000 δρχ!!!
Και δεν πρέπει καν να αναφέρθουμε σε festivals διοτι οποιαδήποτε σύγκριση σε οποιοδήποτε επίπεδο(υποδομή, τιμές, ονόματα, σκηνές, παράλληλες διοργανώσεις) μεταξύ Rockwave/G Fest/Electron/Ejekt και Glastonbury/Reading/Sonar/Oxegen/Rock Werchter/Rock Am Ring/Roskilde/κλπ είναι τουλάχιστον ...αστεία! Το μόνο festival που ίσως στέκεται επάξια σε σχέση με το εξωτερικό είναι το Synch Festival αλλά απευθύνεται σε πολύ πιο περιορισμένο κοινό εκ των πραγμάτων και περυσι είχε πολύ μικρή προσέλευση παρά το πλήθος ονομάτων/σκηνών και παράλληλων δρώμενων.
Όλες αυτές οι παρατηρήσεις μας οδηγούν στο αρχικό μας συμπέρασμα. Αυτού του είδους ο ανταγωνισμός δεν βοηθάει. Και για να έρθουμε στα τοιαύτα... Η Astra/Gagarin είναι σε πλεονεκτικότερη θέση. Φέρνει τους White Stripes ένα πρώτης τάξεως όνομα σε καλλιτεχνικό και εμπορικό επίπεδο για πρώτη φορά ενώ υπόσχεται και "εκπλήξεις" στα support groups(αρκει αυτό να μην αποδειχθεί "τυράκι" ώστε να ανέβει η προπώληση!). Η Didi Music φέρνει την Patti Smith, ένα ιστορικό και πολυαγαπημένο όνομα που όμως έχει ξαναέρθει (μαζί με τους Garbage σε παλαιότερο RockWave) οπότε μάλλον χάνει!
Όπου πάντως και να πάτε... να περασέτε καλά!!! (και στείλτε μας και κανένα review αν θέλετε!!!)
UPDATE (12:24) & (22:00) : Τελικά αναφέρεται στο site της Astra/Gagarin για το G.Fest τιμή προπώλησης 45 € για τους W.S.
UPDATE 2 (20/5) H Patti Smith έχει τελικά τιμή προπώλησης 35€.
UPDATE 3 (20/5) Yπάρχουν συμπληρώσεις, προσθήκες, νέα ονοματα και νέες πληροφορίες για τις συναυλίες του καλοκαιριού στην Αθήνα. Κάντε download και δείτε το ενημερωμένο(19/5) Excel -άκι.
Σήμερα το βράδυ (20/5) θα μπει νέο με πιο καινούργιες προσθήκες!!! (Stay Tuned!)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου